سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پزشکان متخصص

نظر

تراکم پایین استخوان خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد. این می تواند مشکل ساز باشد، به خصوص برای افراد مسن، زیرا شکستگی در سنین بالا کندتر بهبود می یابد و می تواند عواقب جدی تری نسبت به سنین پایین داشته باشد. با این وجود، نباید بیش از حد نگران کاهش تراکم استخوان بود - یا حتی از نظر فیزیکی آن را آسان کرد. زیرا اگر کمتر حرکت کنید، خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهید. فعالیت بدنی باعث تقویت استخوان ها و ماهیچه ها، بهبود تعادل و محافظت در برابر سقوط می شود. سقوط علت اصلی شکستگی استخوان در سنین بالا است.

 

کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا استخوان های خود را ثابت نگه دارید. مهمتر از همه، مهم است که فعال باشید، رژیم غذایی غنی از کلسیم داشته باشید و سیگار نکشید. اینکه آیا مصرف داروهای اضافی برای تقویت استخوان ها منطقی است یا خیر، به سن و سایر عوامل خطر شخصی برای شکستگی استخوان بستگی دارد.

علائم

پوکی استخوان اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد. اما گاهی اوقات علائم قابل مشاهده ای نیز در این مورد وجود دارد: به عنوان مثال، ستون فقرات می تواند کمی آویزان شود و شما را کمی کوچکتر کند. پوکی استخوان پیشرفته می تواند منجر به حالت خمیده یا "قوز" در قسمت فوقانی ستون فقرات شود. این به دلیل شکستگی (شکستگی) در بدن مهره ها است که باعث می شود ستون فقرات تا حدودی آویزان شود و می تواند منجر به کمردرد شود. با این حال، بسیاری از مردم حتی متوجه چنین وقفه هایی نمی شوند.

 

گاهی اوقات شکستگی دردناک اولین علامت پوکی استخوان است. علاوه بر بدن مهره ها، شکستگی در مچ دست، دنده ها، استخوان بازو، لگن و لگن معمولی است. در برخی افراد، استخوان ها به مرور زمان آنقدر شکننده می شوند که حتی سکندری خوردن یا بلند کردن کیسه خرید سنگین باعث شکستگی مهره می شود.

 

علل

داخل استخوان ها از چارچوبی از ترابکول های استخوانی ظریف تشکیل شده است. این اسکلت ساختاری شبیه اسفنج دارد و اسفنجیوزا نام دارد. پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که بسیاری از ترابکول‌های استخوانی پسرفت می‌کنند: سپس حفره‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و تراکم استخوان کاهش می‌یابد. میزان ضعیف شدن استخوان در نتیجه به عوامل دیگری مانند ساختار ظریف استخوان بستگی دارد.

 

گرافیک: استخوان سالم در سمت چپ، استخوان شکننده در سمت راست با پوکی استخوان شدید - همانطور که در متن توضیح داده شده است.

ساختار استخوان: استخوان سالم در سمت چپ، استخوان شکننده در سمت راست با پوکی استخوان شدید

 

تراکم استخوان در دختران تا سن 15 سالگی و در پسران تا 20 سالگی که به حداکثر خود می رسد افزایش می یابد. از 30 سالگی تراکم استخوان دوباره به آرامی کاهش می یابد. در زنان، تحلیل استخوان از حدود 50 سالگی تسریع می یابد. دلیل: تا زمان یائسگی، هورمون جنسی زنانه استروژن، از دست دادن استخوان را کند می کند. هنگامی که سطح هورمون کاهش می یابد، این محافظت از بین می رود و استخوان سریعتر تجزیه می شود.

 

هنگامی که هیچ علت دیگری برای از دست دادن استخوان قابل شناسایی نباشد، به آن پوکی استخوان اولیه می گویند. یکی از پوکی استخوان ثانویه زمانی صحبت می کند که استخوان ها ضعیف می شوند، به عنوان مثال در نتیجه یک بیماری یا در نتیجه استفاده طولانی مدت از برخی داروها.

 

عوامل خطر

عوامل مختلفی وجود دارد که خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. برخی از آنها می توانند تحت تأثیر قرار گیرند، برخی دیگر نه. عوامل خطر اصلی پوکی استخوان عبارتند از:

 

سن بالاتر

جنسیت زن

وزن کم بدن (نسبت به اندازه بدن)

شکستگی قبلی

کمبود کلسیم

کمبود ویتامین D

عدم ورزش

پوکی استخوان در خانواده

سیگار کشیدن

مصرف زیاد الکل

استفاده طولانی مدت از کورتیزون

فرکانس

بر اساس مطالعه ای که توسط موسسه رابرت کخ انجام شده است، 3 درصد از مردان و 13 درصد از زنان 60 تا 69 ساله می گویند که به پوکی استخوان مبتلا شده اند. با این حال، نمی توان دقیقاً گفت که چند نفر در آلمان واقعاً به پوکی استخوان مبتلا هستند و چند استخوان شکسته ناشی از آن است.

 

به هیچ وجه هر پوکی استخوان منجر به شکستگی استخوان نمی شود. با این حال، به ویژه شکستگی استخوان های لگن می تواند عواقب جدی داشته باشد. این تقریباً منحصراً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد: حدود 6 تا 7 نفر از 1000 نفر بالای 65 سال هر سال استخوان ران خود را می شکند.

تشخیص

پوکی استخوان گاهی اوقات به طور تصادفی کشف می شود - به عنوان مثال، هنگامی که عکسبرداری با اشعه ایکس از قسمت بالایی بدن به دلایل دیگر انجام می شود و شکستگی در بدنه مهره ها قابل مشاهده است.

 

پوکی استخوان با شکستگی ناگهانی نیز قابل تشخیص است. این زمانی است که سقوط از ارتفاع معمولی به شکستگی استخوان منجر می شود. در مورد چنین شکستگی، پزشک اغلب پس از معاینه فیزیکی و مکالمه می تواند پوکی استخوان را تشخیص دهد.

 

تا زمانی که هیچ شکستگی استخوانی رخ نداده است، پوکی استخوان یک بیماری نیست، بلکه یک عامل خطر است