سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پزشکان متخصص

نظر

فتق دیسک چیست؟

فتق دیسک آسیبی است که اغلب در ناحیه کمر رخ می دهد. این بیماری بیشتر باعث ایجاد کمردرد و تغییر حساسیت به ران، ساق و پا می شود. تقریباً 80 درصد از افراد در مقطعی از زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند. شایع ترین محل فتق دیسک کمر در دیسک بین مهره های چهارم و پنجم کمری (L4/L5) و در دیسک بین مهره پنجم و استخوان خاجی (L5/S1) است.

 

در بیشتر موارد، علائم به طور طبیعی طی سه ماه بهبود می یابند، اما می توان با درمان های بالینی و فیزیوتراپی کمک کرد. حتی اگر بیمار بدون درمان احساس خوبی داشته باشد، مهم است که یک برنامه درمانی متمرکز بر عملکرد طبیعی ستون فقرات و تقویت آن داشته باشد. تحقیقات قطعی است: پس از اولین علائم کمردرد، ماهیچه هایی که از ستون فقرات محافظت می کنند شروع به ضعیف شدن و آتروفی شدن می کنند.

 

مردم باید بدانند که این بیماری درمانی ندارد. مردم از درد بهبود می یابند، بیشتر اوقات به زندگی عادی برمی گردند، اما خوب است روشن شود که استراحت و دارو باعث بازیابی عملکرد یا تقویت عضلات ضعیف شده با این بیماری نمی شود. ما معتقدیم که این یکی از دلایل اصلی بسیاری از دردهای مکرر در ستون فقرات است. بنابراین، اگر دوره‌ای از کمردرد شدید داشته‌اید و این علائم بیش از سه ماه ادامه داشته است، احتمالاً موارد بیشتری نیز در پی خواهد داشت. این قانون در 100? موارد اعمال می شود. بنابراین راز انجام فعالیت بدنی در مکان های مناسب و با متخصصین متخصص است.

ظهور فتق دیسک

کلمه "فتق" به معنای بیرون زدگی یا خروج از یک شکاف یا سوراخ در یک ساختار محصور است. دیسک بین مهره ای یک ساختار فیبری و غضروفی است که در مرکز خود مایع ژلاتینی به نام هسته پالپوزوس وجود دارد. دیسک بین یک مهره و مهره دیگر در ستون فقرات قرار دارد. این حلقه فیبری وقتی ترک می‌خورد یا فرسوده می‌شود، به مایع ژلاتینی که در مرکز آن نگه داشته می‌شود اجازه می‌دهد ساختار خود را منبسط یا برآمده کند و همچنین می‌تواند به بیرون نشت کند. هنگامی که این پدیده در نسبت های کوچک رخ می دهد، آن را بیرون زدگی دیسک می نامیم. اگر ضایعه در حلقه فیبری که هسته را حفظ می کند، بزرگ باشد، مایع موجود در هسته ممکن است به محیط خارجی نشت کند و زمانی که این اتفاق می افتد، دیسک ممکن است حجم خود را کاهش داده و خود را صاف کند. به همین دلیل است که ما آن را فتق دیسک می نامیم. بسته به جایی که این "ژل" خارج می شود، ممکن است بیمار درد شدیدی را تجربه کند یا نداشته باشد. با این مفهوم واضح است که مهم دانستن محل فتق دیسک است نه اندازه آن.

 

ترکیب دیسک

دیسک از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: یکی از آنها قسمت مرکزی است که هسته پالپوس یا مایع چسبناک نامیده می شود. هسته به عنوان یک ضربه گیر عمل می کند تا از فشارها و پیچش هایی که در زندگی روزمره توسط ما وارد می شود محافظت کند. قسمت دوم از بافت غضروفی به نام آنولوس فیبروزوس تشکیل شده است. این حلقه هسته را در قسمت مرکزی نگه می دارد و دارای ویژگی های کشسانی است که خم شدن، امتداد و چرخش تنه را تسهیل می کند.

 

برای ارزیابی خود برنامه ریزی کنید

ساختار بسیار مهمی به نام صفحه انتهایی وجود دارد که بخشی از این مجموعه است، اما این ساختار متعلق به مهره است و در ناحیه بالا و پایین هر مهره قرار دارد. بنابراین، یکپارچگی این ساختارها چیزی است که هسته پالپوزوس را حفظ و تغذیه می کند. با انحطاط این ساختارها، مایعات از هسته ممکن است به بدن مهره ها مهاجرت کنند. شروع این فرآیند Modic type I نامیده می شود. برخی از نویسندگان ادعا می کنند که این فرآیند التهابی و دژنراتیو در صفحه انتهایی می تواند باعث درد ستون فقرات شود.

 

خروج هسته پالپوزوس یا برآمدگی دیسک ممکن است باعث ایجاد فشار بر روی ریشه های عصبی مربوط به فتق یا بیرون زدگی دیسک شود. این فشار روی ریشه عصبی می تواند باعث ایجاد متنوع ترین علائمی شود که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

شماره های فتق دیسک را ببینید

95 درصد افرادی که از فتق دیسک رنج می برند نیازی به جراحی ستون فقرات ندارند و با روش های غیر تهاجمی قابل درمان هستند.

13 درصد از مشاوره های پزشکی شامل کمردرد است.

15 درصد از جمعیت جهان از فتق دیسک رنج می برند.

70 درصد از جمعیت برزیل بالای 40 سال از نوعی مشکل کمر رنج می برند.

این بیماری سومین علت بازنشستگی زودرس است، همچنین کمردرد دومین دلیل مرخصی افراد از محل کار است. (مطالعه تکمیلی: زمان برداشتن به دلیل فتق دیسک)

بیش از 6 میلیون برزیلی از این بیماری رنج می برند و این دومین علت غیبت از کار است، پس از بیماری قلبی.

افراد 25 تا 45 ساله بیشترین میزان فتق دیسک را دارند.

علل فتق دیسک

کلمه "ستون" همه چیز را در مورد اهمیت این ساختار در بدن ما بیان می کند. مرکز تعادل سیستم اسکلتی عضلانی انسان است و