سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پزشکان متخصص

نظر

 

درد ساق پا می تواند به دلیل گردش خون ضعیف، سیاتیک، فعالیت بدنی بیش از حد یا نوروپاتی باشد و بنابراین برای شناسایی علت آن، باید محل دقیق درد و ویژگی های آن و همچنین اینکه آیا هر دو پا تحت تاثیر قرار گرفته است یا تنها یک پا دیده می شود. و اینکه آیا درد با استراحت بدتر می شود یا بهبود می یابد.

 

پادردی که با استراحت بهتر نمی شود، معمولاً نشانه مشکلات گردش خون، مانند بیماری عروق محیطی است، در حالی که درد پا هنگام بیدار شدن از خواب می تواند نشانه ای از گرفتگی عضلات شبانه یا کمبود گردش خون باشد. به عنوان مثال، درد در پاها و پشت می تواند نشانه ای از مشکلات ستون فقرات یا فشرده شدن عصب سیاتیک باشد.

 

برای شناسایی علت درد پا، پزشک انحنای ستون فقرات و انتهای استخوان را ارزیابی می‌کند و ممکن است علاوه بر لمس شکم، برای ارزیابی درد در ناحیه شکم یا لگن، آزمایش‌های تحریک درد نیز انجام دهد. علاوه بر این، آزمایش‌های خون، مایع سینوویال و آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا MRI ممکن است نشان داده شوند. بر اساس نتایج، می توان به تشخیص رسید و مناسب ترین درمان را برای هر مورد نشان داد.

 

برخی از دلایل اصلی درد پا عبارتند از:

 

1. تغییرات عضلانی یا تاندون

پا درد ناشی از علل اسکلتی عضلانی مسیر اعصاب را دنبال نمی کند و با حرکت دادن پاها بدتر می شود. برخی از تغییراتی که می توانند علت درد باشند عبارتند از میوزیت، تنوسینوویت، آبسه ران و فیبرومیالژیا.

 

 درد عضلانی ممکن است پس از انجام فعالیت بدنی ناگهانی، مانند پس از ورزش شدید بدنی یا پوشیدن کفش های ناراحت کننده ایجاد شود. در این موارد، درد معمولاً در پایان روز ظاهر می شود و اغلب به صورت «خستگی پا» احساس می شود. یکی دیگر از علل شایع پا درد با منشاء عضلانی، گرفتگی هایی است که معمولاً در شب اتفاق می افتد و در دوران بارداری بسیار شایع است.

 

درد در ناحیه ساق پا همچنین می تواند ناشی از سندرم کمپارتمان باشد که باعث درد و تورم شدید ساق پا می شود که 5 تا 10 دقیقه پس از شروع فعالیت بدنی شروع می شود و این ناحیه برای مدت طولانی دردناک باقی می ماند. درد در ناحیه قدامی ساق نیز می تواند ناشی از تاندونیت قدامی تیبیالیس باشد که در ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی بسیار شدید انجام می دهند مانند دوندگان مسافت طولانی رخ می دهد.

 

چه باید کرد: یک حمام آب گرم بگیرید و با پاهای خود دراز بکشید زیرا گردش خون را تسهیل می کند و خستگی را کاهش می دهد. استراحت نیز مهم است، اما نیازی به استراحت مطلق نیست و تنها برای پرهیز از تمرین و تلاش زیاد به آن اشاره شده است. در صورت التهاب تاندون، استفاده از یخ و پمادهای ضد التهابی می تواند به بهبود سریعتر کمک کند.

 

2. مشکلات مفصلی

به خصوص در افراد مسن، پا درد می تواند مربوط به مشکلات ارتوپدی مانند آرتروز یا آرتروز باشد. در این موارد علائم دیگری مانند درد و سفتی مفاصل در 15 دقیقه اول صبح باید وجود داشته باشد. درد ممکن است هر روز وجود نداشته باشد، اما با تلاش بدتر می شود و با استراحت کاهش می یابد.

 

تغییر شکل زانو ممکن است نشان دهنده آرتروز باشد، در حالی که ظاهر قرمز و گرم ممکن است نشان دهنده آرتروز باشد. با این حال، درد زانو می تواند پس از زمین خوردن، بیماری لگن یا تفاوت در طول پا نیز وجود داشته باشد.

 

چه باید کرد: یک کمپرس گرم روی مفصل آسیب دیده، مانند زانو یا مچ پا، حدود 15 دقیقه قرار دهید. علاوه بر این، توصیه می شود با ارتوپد مشورت کنید زیرا ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد التهابی یا انجام فیزیوتراپی باشد.

 

3. تغییرات در ستون فقرات

وقتی پا درد با حرکت ستون فقرات بدتر می شود، می تواند ناشی از آسیب های ستون فقرات باشد. تنگی کانال نخاعی می تواند باعث درد متوسط ??یا شدید همراه با احساس سنگینی یا گرفتگی در ناحیه کمر، باسن، ران ها و پاها هنگام راه رفتن شود. در این حالت، درد تنها در هنگام نشستن یا خم کردن تنه به جلو تسکین می یابد، احساس بی حسی ممکن است وجود داشته باشد.

اسپوندیلولیستزیس نیز یکی از علل احتمالی کمردرد است که به پاها تابش می کند، در این صورت درد احساس سنگینی در ستون فقرات کمری است، فرد با درد راه می رود اما در هنگام استراحت تسکین می یابد. فتق دیسک همچنین باعث ایجاد کمردردی می شود که به پاها می رسد، درد تیز، شدید است و می تواند به باسن، پشت ساق پا، کنار ساق پا و مچ پا و کف پا منتشر شود.

 

چه باید کرد: قرار دادن کمپرس گرم روی محل درد می تواند علائم را تسکین دهد، اما پزشک ممکن است مصرف داروهای ضد التهاب را توصیه کند و فیزیوتراپی را توصیه کند.

 

4. درد سیاتیک

هنگامی که درد ساق پا به دلیل تغییرات در عصب سیاتیک ایجاد می شود، فرد ممکن است در ناحیه کمر، باسن و پشت ران دچار درد شود و همچنین ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا ضعف در پاها وجود داشته باشد. درد ممکن است طاقت‌فرسا، ضربه‌زننده یا تکان‌دهنده باشد.